Sunday, September 8, 2013

Orientation Week in UPSI ~

Salam 'alaikum. Post kali ni kira selingan jugak la, saya dengan berbesar hatinya nak share pengalaman sepanjang proses menjadi anak kandung suluh budiman di UPSI. Apa? Bakal cikgu? Ohh, sila jangan salah faham sebab kos yang saya dapat bukan pendidikan punya. Kalau orang cakap saya cikgu pun saya senyum je.

better than kad matrik KMPk

Officially one of student in UPSI. Muka bangganya dekat kad matrik ni, okey abaikan :) Saya bertolak dari Taiping dengan family sehari sebelum hari pendaftaran yakni pada 31 Ogos, eh merdeka?

overall barang yang dibawa

menyempat lagi dengan kakak
Sampai je bandar Tanjung Malim kitorang check in hotel Sahara Inn, letak semua barang then cari jalan nak ke kampus baru UPSI. Finally jumpa, tapi sepanjang jalan tu kakak dengan adik tanya "Mana mall? Pizza ke, KFC ke, McD ke, Oldtown tak ada ke?". Nampak tak diorang perli kat situ. Tak dinafikan sepanjang jalan tu hutan je, tapi saya tak kisah sebab saya tak berapa gemar kalau dekat sangat dengan tempat bersosial. Nanti asyik nak keluar je kononnya pergi beli barang.

beratur nak daftar ^ _^

1 September, hari pendaftaran masanya sudah tiba. Nasib baik dapat sesi pagi, jalan tak jem alhamdulillah. Dah dapat kunci bilik tengok-tengok dapat aras 3 lagi. Dulu kat matrik pun aras 3. Tapi bersyukur at least bukan aras 4 okey. Very nice view from my house, buka je tingkap nampak masjid dan banjaran titiwangsa. Eh, memang kitorang panggil rumah sebab 1 rumah ada 3 bilik, 1 bilik ada 2 orang. Roomate saya namanya Zulaikha. Orangnya baik, pembersih, kemas, minat korea, kos Kesusateraan Melayu,dan yang paling penting dia layan je perangai saya yang agak gila-gila ni. Penghuni rumah yang lain Nabilah, kak Maisarah(same course with me), kak Syafiqah dan Atikah.

mak, abah, adik
semua penat, panas terik
dari tingkap bilik, sini selalu hujan
Lepas zohor ikut family pergi pekan Tanjung Malim beli tikar dengan penyidai baju untuk letak dalam bilik. Alhamdulillah terima kasib abah. Dalam pukul 3 lebih sampai je bilik tak sempat dah nak mandi tukar baju terus pergi auditorium untuk slot yang seterusnya. Orientasi under UPSI hanya berjalan 3 hari sahaja sebab pihak atasan nak buat preparation untuk Istiadat Konvokesyen ke-15. Mula-mula dalam audi kitorang duduk je bercampur-campur, hari kedua orientasi kena ikut kos masing-masing. Alhamdulillah dapat coursemate yang perangai lebih kurang, semua gila-gila. Waktu slot ramah mesra under Fakulti agak malu sebab majoriti lelaki, tapi buat tengin je. Kos saya bilangan lelaki dan perempuan adalah sama cuma lelaki lebih seorang. Alhamdulilllah pensyarah kata kos kitorang tak ada amali sangat. You know right when sport science student have to do amali, baju dengan tudung kena tuck-in.

Then we proceed to orintation under KUO9Kolej Ungku Omar). Memang best sangat kakak-kakak dan abang-abang RSK(rakan suai kenal). Diorang baik, peramah, suka membantu, selalu tersenyum, ukhuwah antara diorang pun kuat sangat. Tapi pada malam akhir kitorang ber-orientasi dengan diorang, tiba-tiba diorang naik angin marah-marah. Siapa yang datang lewat ke dewan gemilang malam tu semua kena berdiri dekat depan, alhamdulillah saya tak lewat. Ada dua orang abang ni masya-Allah kuat betul suara diorang. Dah rasa macam pergi kem askar. Sebenarnya saya tak berapa gemar tengok lelaki marah tengking-tengking. Tambah-tambah kalau lelaki tengking pada perempuan. Tapi nasib baiklah sebab dulu dekat sekolah masuk Kadet Polis selalu pergi camping dan dah terbiasa dengan keadaan macam ni. Memang waktu kena marah tu teringat balik waktu zaman sekolah dulu, rindunya. Pada masa tu jugaklah terasa diri ni didisiplinkan balik dan semangat terus membara *cewah. Ada certain student merungut sebab kena marah. Itu sebab tak sedia dari segi mental dan fizikal. Lagi 1 kita kena sentiasa husnu dzon(bersangka baik). Fikir positif je, memang banyak pengajaran yang saya dapat waktu kena "ceramah" tu. Rupa-rupanya diorang cuma berlakon je, hehe.

Hari jumaat tak ada apa-apa aktiviti. So, lepas subuh tu siap-siap nak tunggu bas dengan housemate dan Aishah(masjid-mate), kitorang nak melawat kampus lama. Ohh, saya kenal Aishah dekat tangga masjid. Baik, lemah lembut, sopan santun, animation course. So, officially Aishah ialah masjid-mate saya dan selalu ke masjid dengan dia. Okey, pukul 9 pagi kitorang naik bas 9.30 baru sampai ke kampus lama. Kitorang tawaf kampus lama tu sampai pukul 11 pagi sebab amatlah besar. Tujuan kitorang ke kampus lama sebab nak cari kelas masing-masing waktu kuliah nanti, cari awal-awal senang.

dari kiri : Aisyah, Atikah, Kak Iqa, Nabila, Kak Mai

Kak Mai kelentong ape la tu :D

eh, menyempat lagi si Atie ni
Pukul 11 pagi kitorang menapak pulak ke pekan Tanjung Malim dalam 15 minit daripada kampus lama. Eh, tershopping pulak dekat situ.

makan dulu, perut tu penting !
nasi ayam dengan sirap laici RM 7. ????

bergambar dengan pakcik KFC

Dah penat berjalan kitorang patah balik ke kampus lama, naik bas pukul 2.30 petang untuk balik ke kampus baru. Bas kitorang namanya bas kiffah ataupun shuttle bas.


inilah hasil selama dua jam menapak Tanjung Malim

RM 10.50

my favourite, kudapan dalam bilik
Okey, cerita pulak tentang masjid di UPSI ni, teramatlah cantik. Saya selalu ambil shot-shot yang sangat cantik selepas hujan. Dekat UPSI ni memang selalu hujan, lepastu dekat banjaran titiwangsa selalu diseliputi kabus tebal. Memang indah sangat-sangat. Saya suka sangat tempat ni sebab kena dengan jiwa saya yang suka pada warna hijau ni. Alhamudulillah dapat buat short ta'aruf dengan ukhti-ukhti senior RaPI(Rakan Pusat Islam). Semuanya baik belaka. In shaa Allah kalau ada rezeki boleh la join RaPI, benda yang paling saya nanti-nantikan bila masuk U.

baru lepas hujan, macam masjid atas bukit

waktu maghrib

Hari sabtu pula lepas subuh siap-siap pakai baju dengan tudung putih dan kain hitam untuk bacaan ikrar. Masuk je dewan semua seragam. Tapi yang paling tak bestnye boleh pulak mengantuk waktu tu. Orang bagi talk dekat depan yang kita ni tersengguk-sengguk dekat belakang. Sampaikan kawan sebelah namanya Farah cakap "Teruk sangat zati punya mengantuk ni." Dia asyik gelak je, dah rasa macam kartun pulak bila terkejut dari tidur cepat-cepat berdiri sebab semua orang dah berdiri. Itulah akibatnya bila tak cukup tidur, memang jadi zombie la jawabnya. Sepanjang slot orientasi pun kalau ramai student tak masuk audi lagi saya dengan kawan-kawan akan ambil kesempatan untuk tidur dulu. Bukan kitorang je, ramai lagi yang tidur. Kadang-kadang boleh jadi satu barisan kitorang kepala terlentok dekat kerusi, bak kata orang tidur berjema'ah. Lepas je habis bacaan ikrar student UPSI secara automatiknya saya menjadi anak kandung suluh budiman dan mata yang mengantuk tiba-tiba segar. Eh? Lepastu tiba-tiba pula ada gimik lagi sekali kitorang kena marah dengan senior. Tapi student KUO dah tau dah semua tu gimik belaka sebab kitorang dah kena sebelum tu. Peace senior :D

psikologi sains sukan

sebelah kak Mai tu kembar Tiz Zaqyah

dengan Farah

Farah memang suka bergambar :-)

Hari ahad yakni hari minggu. Lepas subuh tidur balik sebab terlampau mengantuk, badan sengal-sengal implikasi daripada berjalan jauh di pekan Tanjung Malim. Bangun-bangun je tengok tinggal sorang je dalam rumah. Roomate pergi tawaf kampus baru. Housemate yang lain semua pergi kampus lama ada pengambilan untuk SISPA(sukarelawan siswa siswi pertahanan awam). Teringin juga nak join SUKSIS(sukarelawan polis siswa siswi). Tapi kalau join, tak boleh ambil kokurikulum yang lain sebab jam kredit dah cukup. So, tak jadilah nak join SUKSIS sebab dekat sekolah dulu dah merasa. Untuk kokurikulum in shaa Allah saya nak masuk silat cekak, memanah dan belajar tajwid.

Lepas je waktu zohor turun kafe lunch dengan Aishah, then kitorang tawaf kampus baru. Tengok persiapan konvokesyen, ada RTM datang. In shaa Allah khamis malam jumaat minggu ni Ustaz Kazim Elias datang untuk Forum Perdana Hal Ehwal Islam live in UPSI, jangan lupa tengok. :D

langit gelap je, angin kuat

curi-curi tangkap dari belakang

Malam pula ada Gegar Raya Aidilfitri under KUO, dapat makan free. Ada nasi tomato, nasi impit kuah kacang, nasi beriani, bihun sup dll. Ada cabutan bertuah siapa yang datang awal, tapi kitorang lambat hehe.



yang tudung kuning tu my roomate Zulaikha

muka kenyang



hasil daripada kitorang

dikir barat pun ada

selagi tak keluar dewan ini lah kerja nya

Alhamdulillah setakat ni boleh harungi lagi kehidupan di U, mungkin akan banyak lagi ujian dan dugaan. Moga-moga Allah permudahkan urusan kita di dunia dan di akhirat. Aamiin ~




Pesanan Mahabbah : Jangan cepat melatah dalam hidup ni, sentiasa menuntut ilmu walau di mana kita berada. Sebabnya ilmu tu lebih berharga daripada seisi alam. Ilmu akan bertambah jika digunakan, tapi harta akan berkurang jika digunakan.

syukran untuk segalanya ^^
Hadis riwayat Tarmizi dan Muslim: daripada Amru bin Maimun: Nabi: Rebutlah lima perkara sebelum datang lima perkara yang lain; muda sebelum tua, sihat sebelum sakit, kaya sebelum miskin, lapang sebelum sempit, hidup sebelum mati.






5 comments:

putEra HyriEl said...

nice blog.. singgah lah blog saya www.warkahputerahyriel.blogspot.com
jgn lupe follow yer, sy dh follow kamu dah :')

Afri Ismail said...

Selamat menjadi cikgu ye...Hehehe klong follow blog awak...hahaha sape sh publish kat FB...

Hafiza Izati said...

Best je dah dapat masuk U, tak sabar pulak turn aku tahun depan, insyaAllah :) hihi Tahniah weh! Belajar baik baik ^^

izzati shahidan said...

hyriel.. in shaa Allah saya follow,terima kasih ye..

kak long,hehe in shaa Allah aamiin.. nanti zati follow kak long pulak in shaa Allah..

manje,in shaa Allah aamiin aku sentiasa doakan yang terbaik untuk orang yang aku sayang ;) terima kasih dear..

Unknown said...

assalamualaikum izzati,saya ain.boleh tak ain nak dapatkan contact izzati.emel atau no fon sebab ain dapat interview untuk intake feb 2014 so ain nak tau perjalanan dia macam mana.please izzati.i really need your help.ni contact no ain 0176029859.please izzati taktau dah nak mintak tolong siapa ni.ain just nak tau interview dia macam mana semua sebab nak buat preparation.please contact me as soon as possible sebab interview tu 6 januari 2014 ni please :3